Charles Leclerc vandt Monaco Grand Prix. Det var tredje gang i denne sæson, at Max Verstappen måtte lade en anden kører vinde. Hvad venter den hollandske kører ved Grand Prix i Canada?
Også på banen for Canadas GP, Circuit Gilles Villeneuve, er der en ujævn vejbane, og derfor betragtes banen som et 'halvt' gadekredsløb. RB20 er i år ikke altid lige så effektiv på ujævne baner og (halve) gadekredsløb, som det blev klart i Emilia-Romagna og Monaco, hvilket får Verstappen og Red Bull-rådgiver Helmut Marko til at dæmpe forventningerne. Vi ser på odds og status før Grand Prix i Canada.
Hvad er situationen før Grand Prix i Canada?
Max Verstappen startede 2024-sæsonen, hvor han sluttede 2023-sæsonen: som den dominerende kraft, som alle andre teams og kørere må tage hensyn til. Verstappen vandt de to første løb i sæsonen i Bahrain og Saudi-Arabien med en fordel på omkring tyve sekunder over hans nærmeste ikke-Red Bull konkurrenter. Men nu, en tredjedel ind i sæsonen, ser det ud til, at hollænderen har mistet sin dominans.
I Australien sluttede Verstappens sejrsrække, og Carlos Sainz vandt løbet efter et uheld for hollænderen. I Japan og Kina genoprettede Verstappen dog orden og vandt overlegent løbene på Suzuka og Shanghai, men løbet derefter, i Miami, blev vundet af Lando Norris. I det italienske Emilia-Romagna tog Verstappen revanche mod Norris ved at vinde med en minimal margin på syv tiendedele af et sekund fra britten. I Monaco missede Verstappen dog pole position på grund af en lille berøring med muren, og under løbet kom han ikke videre end hans P6-startposition. Gabet mellem Red Bull og de nærmeste rivaler, McLaren og Ferrari, synes at være lukket, nu hvor vi går ind til Grand Prix i Canada.
Hvad: Grand Prix i Canada
Hvor: Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada
Hvornår: Søndag d. 9. juni, kl. 20:00
Selv i de weekender, hvor Verstappens sejrsrække sluttede, under Grand Prix i Australien og da Norris var foran ham i Miami, formåede hollænderen stadig at tage pole position på lørdagen. Det viser, at verdensmesteren i år synes at være blevet meget bedre til kvalificering, i en RB-bil der traditionelt er bedre indstillet til løb end til sessionen på lørdagen. Dog sluttede det i Monaco, da Leclerc tog pole.
Verstappen har tidligere vist, at han ikke nødvendigvis behøver en pole position for at vinde et løb, hollænderen startede endda på P14 i Belgien 2022 og tog stadig sejren, men i Monaco var det en anden historie. Hollænderen kom ikke længere end hans P6-startposition, og vil derfor være opsat på at tage revanche i Canada. Red Bull har dog advaret om, at Circuit Gilles Villeneuve sandsynligvis ikke favoriserer RB20, så vi vil se, hvordan Verstappen klarer sig på søndag.
Charles Leclerc overvandt endelig sin hjemmebaneforbandelse i Monaco og vandt fra pole position for første gang på Monte Carlos gader. Monegaskeren vil helt sikkert tage sin eufori og selvtillid med til det 'halve' gadekredsløb i Gilles Villeneuve og håbe på sin næste sejr der. Med en Ferrari, der er så konkurrencedygtig på gadekredsløb og under kvalifikationer, har Leclerc bestemt en meget god chance for også i Canada at tage pole, hvilket gør vejen til en næste sejr meget lettere.
Ikke kun Ferrari synes at have indhentet Red Bull, også McLarens kæmper nu i hvert løb for sejren og er ofte at finde på podiet efter løbene. I Monaco var kampen forrest mellem Ferrari'er og McLarens, Verstappen i Red Bull deltog ikke fra P6, så der er stor chance for, at begge hold også vil være forrest i Canada. Oscar Piastri sluttede på P2 i Monaco, efter han i løbets start også var tæt på P1, og Lando Norris vandt naturligvis i Miami og næsten igen i Emilia-Romagna, så chancen er stor for, at vi også ser begge McLaren-kørere på podiet i Canada.