Max Verstappen har vundet Spaniens Grand Prix. Hollænderen lykkedes med at krydse målstregen over to sekunder før Lando Norris, mens Lewis Hamilton denne gang sluttede på tredjepladsen. Vil Verstappen igen tage sejren i Østrig?
Forskellen mellem Verstappen og Norris var mindre end i Canada, da de to kørte over målstregen. Overraskende, da Red Bull-bilen fungerede bedre på Spaniens bane. På den anden side fik Norris pole position i Spanien, mens det var Russell i Canada, hvilket gav Norris en lille føring i åbningsfasen over Verstappen.
Denne weekend går vi til Red Bull Ring i Østrig, hvor Verstappen har rekorden for flest sejre med fire. Vil hollænderen tilføje en femte sejr denne weekend?
Max Verstappen begyndte 2024-sæsonen, hvor han sluttede 2023-sæsonen: som den dominerende kraft, som alle andre hold og kørere må tage hensyn til. Verstappen vandt på dominant vis de to første løb i Bahrain og Saudi-Arabien, med en føring på omkring tyve sekunder til hans nærmeste ikke-Red Bull-konkurrent. Det ser dog ud til, at hans dominans nu er aftagende senere i sæsonen.
I Australien blev Verstappens sejrstreak brudt med Carlos Sainz' sejr. I Japan og Kina genoprettede Verstappen orden og vandt suverænt på Suzuka og Shanghai. Lando Norris vandt derefter i Miami. I Emilia-Romagna i Italien tog Verstappen sejren tilbage fra Norris med en snæver føring på syv tiendedele.
I Monaco mistede Verstappen pole positionen efter en lille berøring med muren og endte ikke bedre end sin startplacering som P6 i løbet. I Canada og Spanien genoprettede Verstappen igen orden og vandt begge gange med et par sekunders forskel til Norris på P2. Det ser ud til, at Norris måske bliver Verstappens nærmeste udfordrer resten af sæsonen.
Selv i weekendene hvor Verstappen så sin sejrstreak afbrudt under Australiens Grand Prix, og Norris vandt i Miami, formåede hollænderen stadig at erobre pole positionen to gange. Det viser, at verdensmesteren i år synes at være blevet meget bedre til at kvalificere sig i en RB-bil, der traditionelt set er bedre indstillet til løbet end til lørdagens session. I de seneste tre løb har dog tre forskellige biler stået på pole position: Ferraris Leclerc i Monaco, Mercedes' Russell i Canada og McLarens Norris i Spanien.
Verstappen har vist, at han også kan vinde på en bane, der ikke passer godt til hans bil, som på Circuit Gilles Villeneuve, på trods af at Russell havde pole positionen. Også på Spaniens bane, der er gunstig for RB20, og hvor Norris startede fra pole position, formåede Verstappen at vinde. Derfor har hollænderen en god chance for også at vinde i Østrig, uanset om han starter forrest eller ej.
I de seneste par løb har det næsten været en fast rutine: Verstappen og Norris på P1 og P2 efter en strategisk kamp. Norris overraskede tidligere med sin sejr i Miami under 2024-sæsonen og har siden kæmpet om podiepladserne. McLarens synes også at have indhentet Red Bull, i hvert fald på baner som Monaco, Canada og Spanien. De hurtige omgangstider ligger tæt i år under kvalifikationssessionerne, så hvis nogen kan slå Verstappen, er Norris måske den mest sandsynlige kandidat. Briten har i hvert fald en stor chance for at ende på andenpladsen på podiet.
Selvom det tidligere på sæsonen virkede usandsynligt, ser det nu ud til, at Mercedes efter to efterfølgende podieplaceringer, med Russell på P3 i Canada og Hamilton på P3 i Spanien, har lagt deres dårligste dage bag sig. Mercedes overvandt endda Ferrarierne, der sluttede som P5 og P6 i Spanien, og synes officielt at være tilbage i top fire. Chancerne for, at en Mercedes kan sætte den hurtigste omgang, især hvis der opstår en kamp mellem Verstappen og Norris, så begge kørere ikke har tid til et ekstra pitstop for bløde dæk, er derfor blevet større. Lewis Hamilton vil også helt sikkert være sulten efter mere succes efter sin podiumplacering.