Man kan meget vel komme til at se et udbrud komme først til mål på dagens etape, hvor favoritterne måske også rør på sig.
Det er årets første Grand Tour, der er i gang i Italien, og vi giver her et overblik over, hvordan dagens etape i Giro d’Italia kommer til at se ud.
Strade Bianche er et af de løb, der har en stor plads i hjerterne på cykelfans rundt omkring, og det er ikke tit, at arrangørerne Giro d’Italia har brugt grusvejene fra løbet i deres eget store etapeløb.
De forsøgte sig med det tilbage i 2010, og det var med til at skabe stor underholdning på etapen til Montalcino, hvor Cadel Evans vandt efter en dag med en masse dramatik.
Efterfølgende har arrangørerne kun forsøgt sig med grusveje tre gange, og nu er der altså igen grus på menuen, når feltets ryttere skal ud på 6. etape af årets løb, og det kan godt være med til at gøre det spændende.
Det er anden gang på tre år, der er grus på en etape i Giro d’Italia, og for to år siden skulle der køres hele 35 km. på grus, som var med til at skabe stor dramatik, men i år drejer det sig kun om 11.6 km., så det forventes ikke, at der kommer så stor dramatik.
Dagens etape starter i Viareggio, og rytterne skal i alt køre 180 km., inden de når til Rapolano Terme, hvor målstregen er, og det bliver en etape med god afveksling på ruten.
Den første del af etapen ser meget let ud, da det er helt flade veje, der skal køres på, og når der er kørt 42 km., begynder der at komme nogle lette stigninger, og der kommer et lidt mere kuperet terræn efter 70 km., hvor der også skal køres op ad en kategori 4-stigning.
Den første grussektion rammes efter 130 km., og så kommer der efterfølgende et kort stykke på asfalt, inden der igen kommer grus, og så venter der igen nogle stigninger, hvor der bl.a. er endnu en kategori 4-stigning.
Den sidste strækning med grus kommer efter 162 km., og når rytterne har overstået den, så skal der køres på asfalt i de sidste 15 km., og her kommer der også et par bakker, inden de når til målstregen, hvor det hele skal afgøres.
Det terræn der venter rytterne på denne etape med grus og bakker, indbyder til, at det er et udbrud, der får lov til at holde hjem til mål. Det er i hvert fald det bedste bud på, hvordan den kommer til at forme sig.
For de store hold kommer det nok til at handle om, at rytterne skal undgå uheld og komme i mål uden de store problemer, men der kan alligevel også godt være muligheder for favoritterne til sidst.
Det kommer til at gå lidt opad til sidste på etapen, når der kommer nogle forskellige bakker, og her kunne man alligevel også godt forestille sig, at favoritterne lige vil prøve hinanden af.
De kommer nok ikke til at køre om etapesejren, men man kan godt se for sig, at de ender med at prøve at tage lidt sekunder på hinanden, hvis der er nogen, der viser svaghedstegn.