Gå til indhold
spillemyndigheden Ansvarsfuldt spil
GÅ TIL bet365 Sport
cycling
  1. Cykling

Giro d'Italia: Optakt til 5. etape

Årets første store etapeløb, Giro d’Italia er i gang, og vi giver her et overblik over den etape, rytterne skal ud på hver dag.

Der er flere mulige udgange på denne 5. etape, hvor afslutningen kan ende ud i flere mulige scenarier grundet en stigning, der kan drille sprinterne.

Onsdag den 14. maj – 5. etape af Giro d’Italia fører feltet fra Ceglie Messapica til Matera. De 145 kilometer byder primært på fladt terræn, men med en skarp stigning omkring 30 kilometer før mål, og kuperet terræn derefter, kan finalen blive hård nok til at spolere sprinternes planer.

Startbyen Ceglie Messapica, som ligesom mange andre italienske byer har en rig historie, går helt tilbage til 700 f.Kr., hvor græske bosættere slog sig ned. Men når det gælder Giro d’Italia, har byen endnu til gode at skrive sig ind i løbets historiebøger.

Fra det historiske bycentrum kører rytterne mod vest. Efter at have passeret Massafra, svinger ruten mod kysten, hvor feltet i mere end 50 kilometer kan nyde fladt terræn som skabt til høj fart. Men nær Metaponto ændrer landskabet sig, og vejen bliver mere bølgende, når rytterne bevæger sig væk fra havet.

Med lidt over 30 kilometer tilbage rammer feltet dagens største udfordring: opstigningen til den maleriske bjergby Montescaglioso. Denne stigning er 2,8 kilometer lang med en gennemsnitlig stigningsprocent på hele 8,6%. Byen har tidligere været vært for Giro-feltet fire gange og plejer at sætte sit præg på løbet, når rytterne kæmper sig op til toppen.

Selvom dagens eneste bjergpoint uddeles på Montescaglioso, er ruten langt fra flad efterfølgende. Kort efter nedkørslen venter en længere, jævn stigning på 7,1 kilometer med 3,5% stigning op til Castello Tramontano. Selv i målbyen Matera er der en skarp udfordring: 700 meter med 7,9%, som topper blot 1,7 kilometer fra målstregen.

Alligevel har Matera historisk set været god ved sprinterne. Den italienske sprintlegende Mario Cipollini vandt her to gange (1998 og 2000), mens også Fabio Baldato (2003), John Degenkolb (2013) og Arnaud Démare (2020) har triumferet på byens stejle finalekilometer.

Spørgsmålet er nu: Er dagens afslutning hård nok til at tilgodese de puncheurs, der kan håndtere stigningerne, eller vil sprinterholdene igen kontrollere løbet og sende deres hurtige mænd frem til endnu en massespurt i Materas historiske gader?

Finalen er heller ikke ligefrem skræddersyet til de klassiske sprintere. Efter nedkørslen fra slottet stiger vejen igen – først en 2,5 kilometer lang falsk flad, og derefter kommer en kort, men stejl rampe på 700 meter med 7,9 %, der topper blot 1,7 kilometer før målstregen.

Matera har aldrig været kendt for nemme sprinterafslutninger, men det har ikke afholdt hurtige folk fra at tage sejren her. I 2013 spurtede John Degenkolb sig til triumf i byen, og i 2020 gentog Arnaud Démare bedriften. Dengang var afslutningen dog uden stigningen op til Tramontano-slottet, men de sidste kilometer ind mod mål var identiske. Da Degenkolb vandt, var tilgangen til mål også kuperet – med Montescaglioso-stigningen endnu tættere på finalen – men selve opløbet var fladt.

Uanset hvad, er dette en etape, hvor et hold som Visma | Lease a Bike kan finde motivation til at kontrollere udbruddet og sætte deres hurtige folk op til finalen på Materas Via Dante Alighieri. Planen? Sætte pres på de rene sprintere på bakkerne før mål og derefter satse alt på en spurt med Olav Kooij – eller måske Wout van Aert, hvis situationen kræver det. Lidl-Trek med Mads Pedersen og Alpecin-Deceuninck med Kaden Groves vil uden tvivl tænke i samme baner.

Relaterede artikler

bet365 bruger cookies

Vi bruger cookies til at levere en bedre og mere personlig service. For mere information, se vores Regler om cookies

Ny hos bet365? Få dine væddemålskreditter Opret

Kvalificerende indbetaling kræves. Gevinster er eksklusive indsats for væddemålskreditter. Regler, tidsbegrænsninger og undtagelser gælder